In 2004 voerde het Leids Blokfluitorkest
‘Praetorius’ de compositie ‘Suzko
Erroberak’
uit; o.m. tijdens een concerttoernee in Amerika. Het orkest
bevat
blokfluiten in wel tien verschillende maten - van 12
centimeter
(Garkleinflótlein) tot subcontrabas. In deze compositite
zitten er wel
10 in, en er komen ook nog een basgitaar en slagwerk
in voor.
• Uit ‘Suzko Erroberak’ twee fragmenten:
fragment 1 is met een geïmproviseerde solo.
• Fragment 2 komt uit het slot. Voor wie
erin heeft doorgeleerd: er komen bitonale effecten in
voor. |
Suzko Erroberak 1
Suzko Erroberak 2 |
In 1997 voerde de Groninger studenten
Muziekvereniging ‘Bragi’ het feestelijke werk ‘Rana
in Gutture'
(‘kikker in de keel’) uit, een compositie voor dubbelkoor
Afrikaans
slagwerk en orkest, t.g.v. het 23e lustrum van die
vereniging. Het is
één groot loflied op de kikker - het symbool van de
vereniging. Daarom
hadden de tekstschrijvers meer dan 60 vertalingen van het
woord kikker
verzameld, waarvan er 40 in het werk zijn terechtgekomen.
• In fragment 1 klinken er vertalingen in
oa. het
Latijn, Lets, Chinees, Servokroatisch, en natuurlijk ook
Gronings
(Aalberd)
• In fragment 2 klinkt de tekst: ‘Musici,
laudate
ranam, ardentissimam animalium, roscidissimam animalium’
(‘Musici,
prijst de kikker, de hartstochtelijkste onder de dieren - de
vochtigste
onder de dieren‘). |
Rana 1
Rana 2 |
Het Gronings Kamerkoor bestond in 2004 dertig
jaar. Voor dit lustrum schreef ik ‘Levenskunstenoars’,
een
cyclus van 8 teksten van Groninger dichters. Voor de
begeleiding
heb ik een accordeon en cello ingeschakeld, als een
soort moderne
continuogroep.
In de acht delen passeerden we de vier seizoenen van het
jaar, maar ook die van een mensenleven.
• Als illustratie een fragment uit ‘Zo’n
wondermooie
moand Maai’, een loflied op de meimaand en de verliefdheid.
• Het fragment ‘Regen’ vertelt over de
grijsheid en
de sleur die voelbaar is tijdens een maandlang regen op het
groningse
platteland. |
Wondermooie maand
Regen |
Bij gelegenheid van het 20jarig bestaan
van Close Harmony-koor Bon Ton in 2006 componeerde ik samen
met Hans
Kaldeway (de vaste pianist van Bon Ton) een muziekwerk dat
is gebaseerd
op de fototentoonstelling ‘The
Family of Man’.
Deze tentoonstelling uit 1955 is te bezichtigen in Clervaux
(Luxemburg)
en is een visuele ode aan het leven. De verbindende teksten
bij de
foto’s zijn door ons op muziek gezet en worden gezongen
tijdens de
projectie van de foto’s. |
Bread
and salt
O Wonderful |
De cyclus ‘Vijf
liederen en een Kwatrijn’
op teksten van François Villon voor koor a capella ontving
in 1994 een
eervolle vermelding bij een compositiewedstrijd in het
Franse Tours.
• Het fragment ‘Concours de Blois’ is
afkomstig uit
het eerste deel van de cyclus. In die tekst zit in elke zin
een
tegenstelling verwerkt - een literair stijlmiddel uit
de 15e
eeuw. Om die tegenstellingen muzikaal uit te beelden heb ik
majeur- en
mineurtoonladders tegelijkertijd laten optreden, in een
canon tussen
mannen- en vrouwenstemmen (met dank aan Bela Bartok).
• Het fragment ‘Epitaphe’ (grafdicht) komt
uit het
slotdeel. In de tekst combineert hij de officiele
Requiemtekst (‘Geef
hen eeuwige rust, o Heer’) met een sarcastische kijk op zijn
eigen
levensloop. In de muziek wisselen majeur- en mineurakkoorder
elkaar
telkens af. De solo wordt gezongen door Marian van der
Heide. (opname
uit 1991) |
Concours de Blois
Epitaphe
|
In 2006 vierde de ROC Het Alfa-college het
10-jarig bestaan met een kunstproject. Leerlingen van de
school hebben
gecichten geschreven waar een jury er tien van heeft
geselecteerd. Tien
componisten hebben die teksten op muziek gezet, of er muziek
bij
gemaakt.
Ik was één van die tien. Ik koos voor de zwaar depressieve
tekst ‘Deep’
van de toen 15-jarige Bernard Kuiper. Ik kreeg de opdracht
om een
neo-renaissancistische compositie te schrijven voor 4
mannenstemmen.
Het werd een motet met William Byrd-invloeden, gekruid met
een snuifje
close-harmony.
|
Deep
(fragment) |